? ??????????????Future Stars Will Be Dim? ????? ?? ???Rating: 4.7 (7 Ratings)??894 Grabs Today. 9121 Total
Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Dark Tree? ????? ?? ???Rating: 4.3 (23 Ratings)??879 Grabs Today. 24963 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

.:SaLaM:.

Jumaat, 11 Disember 2009

Memaafkan KesaLahan Orang Lain

Rasulullah S.A.W bersabda yg b'maksud :

Daripada Jarir r.a. drp Rasulullah S.A.W sesungguhnya baginda telah bersabda."Barang siapa tidak menyayangi,dia tidak akan disayangi dan barang siapa tidak mengampunkan (memaafkan) orang lain,dia tidak akan diampunkan (dimaafkan) dan barang siapa tidak bertaubat dia tidak akan di terima taubat"


Diceritakan bahawa pada suatu hari seorg lelaki Bani Israel bermain-main di tepi laut. Di sana dia melihat seorang lelaki kudung sebelah tangan'y hingga paras bahu berdiri di atas batu di tepi pantai itu. "Wahai hamba Allah! Sesiapa yang melihat keadaanku ini,awas jgn sampai berlaku zalim kepada sesiapa pun."  Kata lelaki kudung itu . "Apa maksud mu?" "Mengapa engkau berkata demikian?" Tanya lelaki Israel yang bermain-main di tepi pantai itu.

"Panjang ceritanya"
"Apa itu? Sila ceritakan."

Lelaki kudung itu menceritakan bahawa dulu dia adalah seorang polis. Suatu hari ketika sedang meronda-ronda di laut, dia melihat seorang nelayan sedang memancing dan kebetulan ketika itu, dia sedang memperoleh ikan yang bagus. Si polis mendekati lelaki itu dan berkata "Berikan kepada ku ikan yang baru kamu tangkap itu."

"Tidak boleh." Jawab si nelayan itu.

"Kalau begitu aku akan membayar harganya,berapa engkau mahu?" Tanya polis itu.

"Aku tidak ingin menjualnya." Kata nelayan lagi.

Polis itu marah lalu dipukulnya kepala nelayan itu dengan kayu belatannya dan ikannya diambil secara paksa lalu di bawanya pulang. Lalu ikan yang masih hidup itu menggigit ibu jari tangannya. Dia menjerit kesakitan dan berusaha untuk melepaskan gigitan itu,tapi sia-sia. Jiran-jirannya segera datang membantunya,tetapi sia-sia juga. Selepas bersusah payah, barulah gigitan ikan itu berjaya mereka lepaskan. Mungkin kerana ikannya sudah mati.

Walau demikian,kesan gigitan itu, masih ketara bengkak dan masih terasa sakit. Dia segera pergi berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.

"Tangan mu tidak akan sembuh, bahkan akan membawa pada kematian, kecuali ibu jari dipotong." Kata doktor setelah melakukan pemereksaan.

"Kalau sudah tidak ada cara lain,terpulanglah kepada tuan doktor." Kata polis.

Maka dipotonglah ibu jarinya. Akan tetapi penyakitnya merebak pula pada tapak tangannya sehingga membuat dia tidak boleh tidur kerana terlalu sakit. Doktor yang memereksanya mengusulkan agar tapak tangannya di potong pula separas pergelanagannya kerana penyakitnya tidak boleh di sembuhkan kecuali degan cara itu. Tiba-tiba penyakitnya merebak pula ke lengan. Akibatnya doktor terpaksa memotong lengannya pula. Kini dia telah kudung hingga ke paras siku. Akan tetapi tiba-tiba bisa ikan merebak pula keatas sikunya hingga ke bahu dan dibawanya kepada doktor lagi.

"Penyakitmu tidak akan sembuh kecuali tanganmu di potong hingga keparas bahu." Kata doktor.

"Buatlah apa-apa yang patut,aku sudah tidak kuat lagi menahan sakit." Katanya. Untuk kali keempat tangannya orang zalim itu di potong lagi. Kini sebelah tangannya telah hilang seratus peratus. Mungkin selepas itu penyakitnya akan hilang seratus peratus atau mungkin selepas itu penyakitnya akan merebak pada badannya pula. Nasib baik ada seorang arif yang baik hati datang bertanya kepadanya.

"Apa mula-mula yang menyebabkan penyakitmu itu." Tanya orang arif. Orang kudung itu mula menceritakan asal mulanya degan jujur, yakni akibat digigit ikan yang di ambil secara paksa dari seorang nelayan. Di ceritakan pula bahawa dia telah memukul kepala nelayan tersebut.

"O... Begitu..." Kata orang arif."Sekiranya sejak mula engkau pergi kepada nelayan yang enkau aniayai untuk memohon maaf dan minta halalkan ikannya, Insya-Allah tanganmu tidak sampai terpotong. Sekarang sebaiknya engkau pergi kepada nelayan itu untuk memohon maaf dan minta di halalkan apa yang egkau ambil itu sebelum penyakitmu merebak ke seluruh badan." 

Polis itu segera mencari nelayan yang telah dianiayanya dan menjumpainya. Dia terus mencuim kaki si nelayan dan meminta maaf.

"Tuan, aku mohon maaf kepadamu." Kata polis itu.

"Siapa engkau ini?" Tanya nelayan.

"Aku adalah orang yang merampas ikanmu dahulu." Kata polis lagi.

Lalu dia menceritakan apa yang terjadi ke atas dirinya selepas kejadian itu dan diperlihatkannya pula tangannya yang kudung dan telah empat kali di potong. Mendegar keterangan itu, si nelayan menangis, lebih-lebih lagi melihat tagan si polis yang tinggal sebelah sahaja.

"Aku halalkan apa yang engkau ambil dan aku maafkan engkau, setelah aku melihat keadaanmu itu." Kata si nelayan.

"Terima kasih tuan."

"Tapi ingat, lain kali jangan berbuat zalim lagi." Pesan nelayan

"Apakah engkau berdoa kepada Allah, ketika aku merampas ikan mu dengan kekerasan?" Tanya orang yang kudung.

"Ya,saya berdoa kepada Allah ."Wahai Allah, orang itu telah menganiaya diriku dengan kekuatan di atas kelemahan ku. oleh kerana itu balaslah dia dan tunjukkan kekuasaan mu kepada ku terhadap orang itu."

"Kini Allah telah memperlihatkan kekuasaannya kepada mu terhadap diriku." Kata orang yang kudung itu. Sebagai mengakhiri ceritanya, bekas polis Bani Israel itu berkata : "Sekarang aku telah bertaubat kepada Allah dari semua kesalahanku yang telah ku lakukan pada masa-masa lalu."



    

0 ulasan: